Promoting an understanding of Islam that recognises the principles of
justice, equality, freedom, and dignity within a democratic nation state

 JAG Statement: "No" To Sexist MPs, "Yes" To More Women Candidates! (8 December 2007)
webmaster On Friday 07 December 2007 | Read/Post Comment: 0
 MalaysiaKini.com - Hindraf arrests: Use of ISA slammed
webmaster On Monday 03 December 2007 | Read/Post Comment: 0
 Isteri berhak harta sepencarian dan faraid
e107 On Friday 30 November 2007 | Read/Post Comment: 0
 Appeal for the uplifting of punishment against the rape victim known as 'the woman from Qatif'
webmaster On Monday 26 November 2007 | Read/Post Comment: 0
 Nyaris kahwin abang sendiri
e107 On Friday 23 November 2007 | Read/Post Comment: 0
Memohon kebenaran berkahwin
email to someone printer friendly


Soalan:

SAYA dan tunang akan mendirikan rumah tangga. Saya berasal dari Perak tetapi telah tinggal di Selangor sedekad lamanya. Tunang saya pula dari Kuala Lumpur. Saya difahamkan bahawa kami perlu memohon untuk mendapat kebenaran berkahwin.

Di mana patut kami memohon? Di Selangor atau Kuala Lumpur? Perlukah saya kembali ke Perak? Selain itu, apa yang perlu kami sediakan untuk membuat permohonan ini?

Megat Nazim Megat Shaari,
Selangor Darul Ehsan.

Jawapan:


Menurut Seksyen 16 (1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan perlu membuat permohonan berkahwin kepada Pendaftar Nikah bagi kariah masjid di mana pihak perempuan bermastautin.

Jika pasangan berasal dari negeri yang berlainan seperti situasi saudara, pihak lelaki dan perempuan perlu memohon di negeri masjid masing-masing. Surat kebenaran berkahwin yang saudara peroleh nanti perlu dihantar bersama borang permohonan berkahwin tunang saudara kepada Pendaftar Nikah negerinya.

Saudara boleh membuat permohonan di Selangor yakni di Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) walaupun saudara berasal dari Perak. Apa yang saudara perlu dapatkan adalah Surat Pengesahan Pemastautin daripada salah seorang yang berikut: penghulu, ketua kampung, nazir masjid, pengerusi jawatankuasa kampung, atau pengerusi jawatankuasa penduduk taman perumahan.

Surat ini menunjukkan bahawa saudara menetap di Selangor dan membolehkan saudara membuat permohonan berkahwin di Selangor.

Prosedur untuk saudara memohon kebenaran berkahwin adalah seperti berikut:

- Hadir kursus praperkahwinan yang diiktiraf oleh Jabatan Agama Islam dan dapatkan sijil di akhir kursus;

- Dapatkan Borang Pemeriksaan Ujian Darah / HIV berharga RM10 dari JAIS dan buat pemeriksaan di Klinik Kesihatan Kecil Kerajaan yang terpilih;

- Dapatkan borang 1A (Permohonan Oleh Lelaki Untuk Kebenaran Berkahwin) di JAIS, lengkapkan dan hantar kepada JAIS tiga bulan sebelum akad nikah bersama dokumen sokongan berikut:

- Salinan kad pengenalan saudara;

- Salinan kad pengenalan dua orang saksi;

- Salinan sijil kursus praperkahwinan;

- Borang laporan pemeriksaan ujian darah / HIV yang telah diperakukan;

- Salinan borang permohonan 1A; dan

- Surat Pengesahan Pemastautin.

- Dapatkan pengesahan daripada Pendaftar Nikah di JAIS (halaman tiga, borang 1A);

- Dapatkan surat kebenaran berkahwin (halaman 4, borang 1A) dari JAIS; dan

- Serahkan surat kebenaran tersebut kepada tunang saudara.

Merujuk kepada langkah keempat, pastikan saudara mendapat pengesahan daripada Pendaftar Nikah. Ia perlu bagi bakal pengantin dari negeri yang berlainan untuk mengesahkan bahawa segala perkara yang disebut dalam borang permohonan berkahwin saudara adalah benar.

Pasangan saudara pula perlu memohon kebenaran berkahwin di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

- Hadir kursus pra perkahwinan yang diiktiraf oleh Jabatan Agama Islam dan dapatkan sijil di akhir kursus;

- Dapatkan Borang Pemeriksaan Ujian Darah / HIV berharga RM10.00 dari JAWI dan buat pemeriksaan di Klinik Kesihatan Kecil Kerajaan yang terpilih;

- Dapatkan borang 1C (Permohonan Oleh Perempuan Untuk Kebenaran Berkahwin) dan 1D (Perwakilan Wali dan Wakalah) di Jawi, lengkapkan dan hantar kepada Jawi dua bulan sebelum akad nikah bersama dokumen sokongan (dokumen yang sama seperti permohonan saudara);

- Dapatkan pengesahan daripada Pendaftar Nikah di Jawi;

- Dapatkan surat kebenaran berkahwin (halaman 3 borang 1C) dari Jawi;

- Serahkan kebenaran tersebut kepada Pendaftar Nikah di Jawi.

Borang permohonan hendaklah disampaikan sekurang-kurangnya tujuh hari sebelum tarikh perkahwinan. Dinasihatkan memohon lebih awal bagi memastikan tiada kesulitan yang timbul. Perlu juga diingatkan bahawa setiap kebenaran berkahwin hanya sah bagi tempoh 90 hari dari tarikh dikeluarkan.

Pendaftar kariah masjid tunang saudara akan meneliti borang permohonan perkahwinan tersebut bagi menentukan segala keperluan telah dipenuhi. Sekiranya dia berpuas hati, surat kebenaran berkahwin akan dikeluarkan.


Soalan:

Saya dan suami telah mengambil keputusan untuk berpisah. Atas sebab-sebab tertentu, kami sudah tidak dapat hidup bersama. Perceraian kami ini akan dibuat secara baik iaitu suami akan melafazkan talaq ke atas saya di mahkamah syariah.

Kami kini sedang berbincang berkenaan hal pembayaran nafkah untuk dua orang anak saya, anak perempuan berumur 10 tahun dan anak lelaki 7 tahun. Suami saya telah bersetuju untuk membayar nafkah buat mereka tetapi kami tidak pasti berapa lama nafkah ini perlu dibayar menurut hukum syara' dan juga undang-undang. Kami ingin mendapat sedikit penjelasan tentang hal ini.

Mahsuri Kencana & Hamzah Fansuri,
Pahang Darul Makmur

Jawapan:

Perkahwinan merupakan mahligai indah bagi pasangan suami isteri. Namun, ada keadaan yang memerlukan mereka berpisah demi kebaikan semua pihak.

Selaras dengan ajaran Islam, pasangan yang mahu bercerai seeloknya memutuskan ikatan perkahwinan dengan cara yang baik. Ini dapat kita lihat melalui ayat 229 surah al-Baqarah yang bermaksud, "...Berbaiklah dengan cara yang maaruf atau bercerailah dengan cara yang baik."

Kami di Sisters In Islam memuji keputusan anda berdua untuk menyelesaikan masalah dengan cara yang berhemah. Tambah membanggakan lagi apabila suami puan menyedari tanggungjawabnya dan bersetuju memberi nafkah kepada anak-anak walaupun selepas bercerai nanti.

Baik dari segi ajaran mahupun undang-undang Islam ada memperuntukkan bagi pembayaran nafkah oleh bapa untuk anak-anaknya walaupun selepas puan dan suami bercerai.

Selaras dengan seksyen 73(1) Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Pahang) 2005, adalah wajib bagi bapa menyediakan nafkah yang merangkumi tempat tinggal, makanan, pakaian, perubatan dan pelajaran buat anak-anaknya.

Berkenaan jangkamasa pembayaran nafkah anak, ia bergantung kepada sama ada wujudnya persetujuan antara anda berdua. Jika puan dan suami bersetuju agar nafkah anak-anak dibayar bagi sesuatu tempoh masa, ini tidaklah melanggar apa-apa undang-undang. Begitu juga halnya menurut ajaran Islam yang menggalakkan muafakat.

Namun begitu, mahkamah boleh menetapkan jangkamasa tertentu untuk bayaran nafkah anak. Menurut Seksyen 80 Enakmen yang sama, tempoh jangkamasa untuk membayar nafkah anak yang boleh diperintahkan oleh mahkamah secara umumnya adalah sehingga anak itu mencapai usia 18 tahun. Namun begitu, jika anak itu masih belajar, bapanya masih wajib memberi nafkah demi menampung pembelajarannya di peringkat tinggi.

Seksyen tersebut juga memperuntukkan bahawa anak perempuan boleh mendapat nafkah daripada ayahnya sehinggalah dia berkahwin.

Tiada satu kaedah pengiraan yang tetap dalam menentukan nilai nafkah. Jumlah nafkah yang harus dibayar oleh suami puan akan ditentukan oleh mahkamah syariah selaras dengan seksyen 73(1) Enakmen yang sama. Seksyen ini menyatakan bahawa mahkamah syariah akan membuat pentaksirannya berasaskan nilai yang munasabah menurut kemampuan dan taraf hidup suami puan tetapi dengan mengambilkira keperluan anak-anak puan .

Puan dan suami bolehlah berbincang tentang tempoh masa pembayaran nafkah anak dan juga jumlah yang difikirkan patut. Nafkah anak merupakan hak asasinya. Oleh itu, kebajikan dan kepentingan anak haruslah diutamakan.

Suka kami nasihatkan agar persetujuan ini dapat dibuat secara bertulis dan boleh diajukan ke mahkamah semasa permohonan perintah persetujuan ini dibuat kelak. Perjanjian bertulis ini penting untuk mengelakkan kekeliruan dan kesulitan yang mungkin timbul kelak.

Diharap penjelasan di atas sedikit sebanyak membantu puan dan suami akan undang-undang berkenaan pembayaran nafkah anak.

Panel Peguam
Sisters in Islam.

 Bapa mahu harta bagi sama rata
e107 On Friday 19 October 2007 | Read/Post Comment: 0
Suami penagih isteri tuntut cerai
email to someone printer friendly


Soalan:
SAYA ingin berpisah dengan suami kerana sudah tidak tahan dengan kelakuannya yang sering keluar masuk penjara. Tetapi kerana egonya, dia tidak mahu melepaskan saya.
Dia selalu kena tangkap kerana kes dadah dan mencuri. Tempoh tahanan selalunya antara lapan bulan hingga ke setahun. Kami ada seorang anak dan berpendapatan tetap. Sayalah yang menguruskan rumah tangga selama ini. Apakah cara untuk saya melepaskan diri jika dia memang berkeras tidak mahu menceraikan saya?

Farah Damina,
Kuala Lumpur.

Jawapan:
Pelbagai cara dalam Islam bagi membubarkan perkahwinan, antaranya ialah fasakh. Walaupun suami enggan melepaskan puan dalam kes ini, namun ada cara lain untuk mendapatkan keadilan.

Fasakh bolehlah ditakrifkan sebagai pembubaran atau pembatalan perkahwinan oleh perintah kehakiman. Seksyen 2(1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan bahawa fasakh bermaksud pembubaran nikah disebabkan oleh sesuatu hal keadaan yang diharuskan oleh hukum syarak mengikut Seksyen 52.

Melihat kepada Seksyen 52 Akta, puan mempunyai beberapa alasan untuk memfailkan perceraian fasakh ini terhadap suami puan. Antaranya, puan boleh memfailkan fasakh atas alasan bahawa suami tidak memberi nafkah kepada isteri selama tempoh tiga bulan. Puan juga boleh memberi alasan suami menganiaya, iaitu dengan lazim menyakiti atau menjadikan kehidupanmenderita disebabkan oleh kelakuannya.

Makna lazim menyakiti tidak semestinya merujuk kepada penderaan secara fizikal sahaja. Kes Hairun Mohd. Shariff lawan Omar Mohd. Nor menerangkan bahawa 'lazim menyakiti' boleh membawa maksud penganiayaan berbentuk mental seperti menyakiti hati dan perasaan. Penganiayaan ini haruslah dibuktikan berlaku acap kali.

Merujuk kepada kes puan ini, keadaan suami puan yang sering keluar masuk penjara dan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang suami boleh dijadikan alasan fasakh.

Semasa perbicaraan fasakh, puan haruslah membawa bukti-bukti tentang keadaan suami puan yang sering keluar masuk penjara. Dokumen-dokumen yang berkaitan boleh puan peroleh di Jabatan Penjara yang berkenaan. Malah, puan juga boleh memanggil pegawai-pegawai di Jabatan Penjara berkenaan untuk menjadi saksi puan bahawa suami sememangnya keluar masuk penjara.



(VERSI ASAL)

Soalan:
Saya ingin berpisah daripada suami kerana sudah tidak tahan dengan (kelakuannya)suami saya yang sering keluar masuk penjara. Tetapi kerana egonya, dia tak mahu (me)lepaskan saya. Dia selalu kena tangkap kerana kes dadah dan mencuri. Semenjak empat tahun berkahwin, setiap tahun pasti dia akan masuk penjara dengan macam-macam kes. Tempoh tahanan selalunya antara lapan bulan hingga ke setahun. Lepas itu, dia keluar, selang dua bulan kemudian, dia masuk penjara semula. Kami ada seorang anak dan saya mempunyai (ber)pendapatan tetap. Tak ada bezanya dia ada atau tak ada. Sayalah yang menguruskan rumahtangga selama ini. Saya rasa tak ada gunanya kami bersama jika begini keadaannya. Tetapi, apakah caranya untuk saya melepaskan diri jika dia memang berkeras tak mahu ceraikan saya?

Farah Damina,
Kuala Lumpur

Jawapan:
Pelbagai cara dianjurkan oleh Islam bagi membubarkan perkahwinan, antaranya ialah fasakh. Di dalam kitab I'annah al-Talibin, juzuk 4, halaman 162 menyatakan yang bermaksud:

"Fasakh disyariatkan untuk membendung mudarat yang menimpa atas diri isteri."

Walaupun suami enggan melepaskan puan dalam kes ini, namun ada cara lain untuk mendapatkan keadilan.

Fasakh bolehlah ditakrifkan sebagai pembubaran atau pembatalan perkahwinan oleh perintah kehakiman.

Seksyen 2(1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan bahawa fasakh bermaksud pembubaran nikah disebabkan oleh sesuatu hal keadaan yang diharuskan oleh hukum syara' mengikut seksyen 52.

Melihat kepada seksyen 52 Akta, puan mempunyai beberapa alasan untuk memfailkan perceraian fasakh ini terhadap suami puan.

Antaranya, puan boleh memfailkan fasakh atas alasan bahawa suami tidak memberi nafkah kepada isteri selama tempoh tiga bulan.

Puan juga boleh memberi alasan suami menganiaya puan, iaitu dengan lazim menyakiti atau menjadikan kehidupan nya menderita disebabkan oleh kelakuan(nya) aniaya.

Makna lazim menyakiti tidak semestinya merujuk kepada penderaan secara fizikal sahaja. Kes Hairun bt Mohd Shariff lawan Omar bin Mohd Nor menerangkan bahawa "lazim menyakiti" boleh membawa maksud penganiayaan berbentuk mental seperti menyakiti hati dan perasaan. Penganiayaan ini haruslah dibuktikan berlaku acap kali.

Merujuk kepada kes puan ini, keadaan suami puan yang sering keluar masuk penjara dan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang suami boleh dijadikan alasan fasakh.

Semasa perbicaraan fasakh, puan haruslah membawa bukti-bukti tentang keadaan suami puan yang sering keluar masuk penjara. Dokumen-dokumen yang berkaitan boleh puan dapati di Jabatan Penjara yang berkenaan. Malah, puan juga boleh memanggil pegawai-pegawai di Jabatan Penjara berkenaan untuk menjadi saksi puan bahawa suami sememangnya keluar masuk penjara.

Mempertahankan sesuatu perkahwinan yang menzalimi isteri dan anak bukanlah perkara yang diseru oleh Allah. Allah berfirman dalam surah al-Baqarah, ayat 231 yang bermaksud, "Janganlah kamu pegang mereka dengan maksud memberi mudharat kerana kamu hendak melakukan kezaliman".

Panel Peguam Sisters In Islam.
 New Straits Times - Playwrights exchange notes
webmaster On Sunday 07 October 2007 | Read/Post Comment: 0
Go to page   <<        >>  

Copyright | Privacy Policy | Contact Us | Sitemap